Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Автори: Р. В. Мовчан, доктор філологічних наук (керівник групи); К.В. Таранік-Ткачук, кандидат педагогічних наук, головний спеціаліст Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України; М. П. Бондар
Усього — 70 год.
На тиждень — 2 год.
Текстуальне вивчення творів — 56 год.
Повторення й узагальнення — 2 год.
Література рідного краю — 2 год.
Позакласне читання — 4 год.
Розвиток мовлення — 4 год (у межах годин на текстуальне вивчення)
Резервний час — 6 год.
№
|
Зміст програмового матеріалу
|
Теорія літератури
|
Міжпредметні зв`язки
|
Мистецький контекст
|
Дата
|
Примітка
|
1.
|
Вступ. Роль і місце літератури в житті нації. Розвиток літератури. Творча індивідуальність митця
|
|
|
Образотворче мистецтво, музичне мистецтво, театральне та кіномистецтво.
|
|
|
2
|
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ. Процес виникнення фольклору. Багатство і розмаїття українського фольклору (повторення і узагальнення вивченого). Види родинно-побутових пісень (про кохання, про сімейне життя, жартівливі). Культ романтизованих почуттів, традиційна символіка.
|
|
|
|
|
|
3
|
Родинно-побутові пісні.“Місяць на небі, зiроньки сяють”, “Цвіте терен, цвіте терен”, “Сонце низенько, вечір близенько”(2 на вибір), «Ой під вишнею, під черешнею…»
|
|
|
Фольклор слов’янських народів.
І. Соколов. «З базару»;
М. Пимоненко. «Ревнощі», «Побачення», «Суперниці»; С. Васильківський. «А що мати скажуть» (образотворче мистецтво);
музика М. Лисенка до українських народних пісень (музичне мистецтво).
|
|
|
3-4
|
Українські народні балади“Ой летіла стріла”, “Ой на горі вогонь горить”.
Тематичні та стильові особливості, сюжет, герої українських балад. Класифікація балад (легендарні, історичні, сімейні, любовні та ін.).
Вивити напам’ять: 1 баладу або пісню (на вибір).
|
балада, народна пісня
|
Козацька доба (історія України).
|
В. Васильківський. «Козак в степу. Тривожні знаки»; С. Якутович (із альбому «Абсолютний слух часу», 2008); О. Сластіон. «Проводи на Січ», 1898; Ю. Нікітін. «Козак-херувим» (образотворче мистецтво); «Ой, із-за гір, з-за гір» із альбому «Українські народні козацькі пісні та думи», 2005; «Ой на горі вогонь горить» (із альбому «Українська козацька історична пісня (XVI-XVII ст.»); гурт «Хорея Козацька», 2005 (музичне мистецтво).
|
|
|
5
|
ДАВНЯ УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА Українська середньовічна література ХІ—ХV ст.
Розвиток писемності після хрещення Руси-України (988 р.) Найдавніші рукописні книги Київської Русі (Остромирове Євангеліє, Ізборник Святослава)(оглядово).
|
Притча (поглиблено).
|
Історія українського середньовіччя (історія України).
|
Рафаель Санті. «Суд Соломона», «Сікстинська Мадонна»; Леонардо да Вінчі. «Таємна вечеря»; П. Брейгель Старший. «Вавилонська вежа»; Рембрандт. «Повернення блудного сина» (образотворче мистецтво);
М. Скорик. Опера «Мойсей», 2014 (музичне мистецтво).
|
|
|
6
|
Перекладна література
Біблія (фрагменти)
Легенди:про Вавилонську вежу, про Мойсея. Десять заповідей. Притча про блудного сина.
Біблія — Святе письмо (Старий і Новий Заповіти) і збірки літературних пам’яток (Книга Буття, Книга Псалмів, Пісня пісень).
|
|
|
|
|
|
7
|
Біблійні книги в давній Україні: Псалтир (молитви), Євангелії (про Ісуса Христа), Апостол (про Його учнів). Українські переклади Біблії (П. Куліш, І.Пулюй, І. Нечуй-Левицький, І. Огiєнко, І. Хоменко та ін.). Використання біблійних тем, сюжетів, мотивів, образів у світовій та українській
|
|
|
|
|
|
8
|
РМ №1. Переказ однієї з легенд або притч (усно)
|
|
|
|
|
|
9
|
Пам`ятки оригінальної літератури княжої Русі-України.
Літописи як історико-художні твори
“Повість минулих літ” — історична книга і збірка епічних творів.
|
Літописи, ліро-епіка.
|
Похід новгород-сіверського князя Ігоря проти половців у
1185 році (історія України).
|
М. Лисенко. «Плач Ярославни»;
О. Бородін. «Князь Ігор» (музичне мистецтво).
В. Лопата. Цикл гравюр за мотивами «Слова о полку Ігоревім»;
картини Ю. Нарбута, О. Кульчицької.
Ілюстрації до «Слова о полку Ігоревім» В. Єфименка.
|
|
|
10
|
Виникнення Києво-Печерського монастиря. «Поученіє Володимира Мономаха», Києво-Печерський патерик (оглядово).
|
|
|
|
|
|
11
|
Слово о полку Ігоревім» — давньоруська пам’ятка, перлина українського ліро-епосу. Історична основа твору. Переклади й переспіви його в ХІХ–ХХ ст. Питання авторства. Особливості композиції та стилістичних засобів.
|
|
|
|
|
|
12
|
Образи руських князів у творі. Наскрізна ідея патріотизму. Символічно-міфологічні образи та їхнє значення. Фольклорні мотиви. Роль пейзажу в розгортанні сюжету. Поетичність образу Ярославни.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13
|
Українська література доби Ренесансу і доби Бароко
Розвиток книгодрукування. Перші друковані книги в Україні. Іван Вишенський, Іван Величковський, Семен Климовський – видатні діячі української культури (оглядово).
|
Ренесанс. Бароко
|
МК: образотворче та музичне мистецтво, театральне мистецтво, архітектура цього періоду; документальний фільм «Великі українці – Григорій Сковорода», 2008 (кіномистецтво).
Карп Трохименко. «Григорій Сковорода» (1976) (образотворче мистецтво)
|
|
|
|
14
|
Історико-мемуарна проза. Загальні відомості про козацькі літописи (Самовидця, Г. Граб’янки, С. Величка) та «Історію русів». Вертеп як вид лялькового театрального дійства (оглядово).
|
|
|
|
|
|
15
|
Григорій Сковорода.“Бджола та Шершень”, “Всякому місту — звичай і права”, “Delibertate”, афоризми (наявні у всій творчості)
Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Його християнські морально-етичні ідеали. “Сад божественних пісень” (“Всякому місту — звичай і права”, “Delibertate”)
Вивчити напам’ять: «Всякому місту – звичай і права».
|
|
|
|
|
|
16
|
“Байки харківські”, філософські трактати. Біблійна основа творчості Г. Сковороди та його вчення про самопізнання і “сродний труд”. Повчальний характер і художні особливості притч зб. “Байки харківські”.
ТЛ: афоризм.
|
|
|
|
|
|
17
|
Позакласне читання №1 .Поезії Артема Полежаки,Олександра Ірванця, Сергія Жадана.
|
|
|
|
|
|
18
|
Контрольна робота №1 Усна народна творчість. Давня українська література. Тести
|
|
|
|
|
|
|