Четверг, 19-06-2025, 9:13 AMПриветствую Вас Гость | RSS
Рідна мова та література
Розділи сайту
Категорії розділів
Уроки [13]
Презентації до уроку [1]
Календарне планування [4]
КП
Опитування
Оцінка сайту
Всього відповідей: 55
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Список Уроків


Главная » Файлы » Уроки

Урок української мови у 10 классі
[ Скачать с сервера (42.5 Kb) ] 29-02-2016, 10:25 AM

                                               ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Орфографічна п’ятихвилинка

С.д. Проїзний, радісний, контрастний, кістлявий, усний, капосний, пестливий, зап’ястний, хворостняк, шістнадцять, студентський, баластний, особистісний, президентський, журналістський.

    Учитель.  Назвіть орфограму, яку повторили. ( Спрощення в групах приголосних)

     Самоперевірка роботи. Слайд 2

ІІ. Установчо-мотиваційний етап

     Учитель. Прослухайте вірш Володимира Сосюри і визначте ключове слово поезії.

Я  знаю  силу  слова  —

воно  гостріш  штика

і  швидше  навіть  кулі,

не  тільки  літака.

Воно  проміння  швидше,

в  нім  —  думка  й  почуття.

Воно  іде  в  народи

для  вічного  життя.

Коли  це  слово  —  зброя,

як  день,  що  не  схолов,

коли  живуть  у  ньому

ненависть  і  любов.

Воно  влуча  як  куля,

ця  зброя  золота,

коли  у  нім  ненависть

з  любові  вироста.

 

Воно  над  зорі  лине,

а  в  нім  живуть  як  спів

любов  до  Батьківщини

і  лють  до  ворогів.

 

О  зброє  щастя,  слово,

я  жить  з  тобою  звик!

Ти  —  квітка  у  любові,

в  ненависті  ти  —  штик.

     Відповіді учнів

     Обговорення епіграфа уроку.

      Учитель. Дійсно, слово  водночас може бути і  зброєю, і  лікарем. Воно здатне змінювати світ та зцілювати душі. У цьому і є велика  сила  слова.                                                         

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

ІV. Актуалізація опорних знань учнів

1.Робота в групах: І  група створює асоціативний кущ « Слово», ІІ- завершує речення: «Словом можна…»

 Перевірка робіт.

        Учитель. А зараз я пропоную вам прочитати і записати вислів В. Сухомлинського про слово.( Слайд 3.)

 «Словом можна вбити і оживити, поранити й вилікувати, посіяти тривогу й безнадію і одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльози, породити віру в людину і зародити невіру, надихнути на працю і на боротьбу, скувати сили душі». (В.Сухомлинський)

                   Ось у чому сила слова!

2. Гра «Поясни слово»

            Кожен учень отримує картку зі словом. Завдання: розтлумачити лексичне значення слова будь-яким способом ,не називаючи його, а лише описуючи його особливості та призначення , щоб однокласники відгадали це слово.

   Слова на картках: борошно, комірець, шлюб, одностайно, млинець, натхнення.

3. Робота з текстом підручника. Учні опрацьовують правила на сторінці 107-108.

     Завдання: виписати ключові слова.

   Перевірка роботи.

4. «Лінгвістичний двобій» (Учитель-учні).

   - Що таке слово?

   - Що означає лексичне значення слова?

   - Чим відрізняється лексичне й граматичне значення слова?

   - Які слова мають лексичне значення?

   - Що таке «багатозначне слово»?

   - Що таке «пряме» й «переносне» значення слова?

V. Сприймання й усвідомлення учнями прочитаного матеріалу

  1. Критичне читання учнями тексту

            Завдання: прочитайте текст, сформулюйте і запишіть його основну думку .

            Багатозначність слів можлива тому, що між предметами, явищами є чимало спільного. Переносне значення виникає внаслідок перенесення найменувань з одних явищ на інші за певними асоціативними зв’язками .

            На основі багатозначності виділяють три основні типи переносних значень – метафору, метонімію, синекдоху.

            Метафора (від гр. metaphora – перенесення, переміщення)  - це перенесення назви з предмета на предмет за певною подібною ознакою: Очі розкрила конвалія біла і в здивуванні застигла, зомліла (Олександр Олесь).

            Метонімія (від гр. metonymia  - перейменування)  - це перенесення назви з одного предмета на інший за їхньою суміжністю: Шумить Хрещатик туго, як прибій ( В. Сосюра).

            Синекдоха (від гр. synekdoche – співвідношення)  -  це перенесення назви з одного предмета на інший за кількісним співвідношенням між ними, тобто відбувається кількісна заміна понять:  Наш люд має в собі багато сили, щоб родити Шевченків, Федьковичів, Франків (В.Стефаник).

             Отже, багатозначність (полісемія) слів  -  це властивість слів уживатися в різних значеннях. Джерела багатозначності  -  у переносних значеннях (у метафорі, метонімії, синекдосі). Без  переносного вживання слів немає мови художнього твору.

   Перевірка завдання

 Учитель. З якими новими поняттями ви  зустрілися у тексті?

    2.Визначити типи переносних значень слів ( метафора, метонімія, синекдоха) у реченнях, закодувавши їх. Код: 1-метафора, 2- метонімія, 3-синекдоха.

   1.  Доброта перемагає, підлота відступає.2. Смаглява ніч в колисці гір гойдала місяця малого (Д.Павличко)3. За що бореться Україна? 4.Це учорашній день.5. Повз них все йшли і йшли підняті коміри, капелюхи, кепки і спецівки, окуляри і берети…час від часу проходили роздуті портфелі(Є.Носов).

       Відповідь: 2,1,2,2,3.

VІ. Виконання системи завдань творчого характеру

             1.Скласти речення, у яких дане слово вживалося б із різними відтінками значення                 ( позитивним – нейтральним - негативним). Слова для завдання: сірий, м`який, свіжий, відвертати.

    Перевірка завдання.

    2. «Ти  -  коректор»

        Відредагуйте речення. Прокоментуйте допущені помилки.                                   Розв`язка рухалася до свого фінального закінчення.  Пиріжки з ягідним фаршем. Весь день на протязі тижня йшов дощ. Всякий учень повинен добре вчитись.У тебе яка година? Котре місце ви зайняли в змаганні? Чим ти працюєш на заводі?

     Перевірка завдання.

     Учитель. Зі словом тісно пов’язане і мовчання . Слово і мовчання лежать на одних і  тих самих важелях. Недарма у народі кажуть, що слово – це срібло, а мовчання – золото. Тож на основі цих двох понять пропоную вам скласти  даймонд.

         3. Створення даймонда (робота у парах).

    Перевірка завдання.

 4. Перевірка міні-проекту «Пам’ятник слову» (над завданням учні працювали вдома).                

             Виступ координатора групи.

VІІІ.  Рефлексія

Продовжіть реченння « Сьогоднішній урок для мене – це...»

 ІХ.   Домашнє завдання: Написати твір-роздум, використавши в ньому крилаті вислови « О, слово рідне, хто без тебе я?», « Ну щоб, здавалося б , слова…»

  Х.   Оцінювання учнів.

 

Категория: Уроки | Добавил: natalianikitina62
Просмотров: 1266 | Загрузок: 9 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Вхід до сайту
Пошук
Друзі сайту
  • Автомобілі
  • Цікаво для дітей
  • ПРОГНОЗ ПОГОДИ